Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Obejrzyj film o fundacji

Rehabilitacja ruchowa

W warsztatach prowadzone są zajęcia z rehabilitacji ruchowej Są to zajęcia indywidualne oraz zajęcia grupowe.

Na zajęciach indywidualnych uczestnicy ćwiczą na przyrządach, usprawniają małą motorykę poprzez ćwiczenia manualne i wykonują ćwiczenia kształtujące własne ciało. Uczą się współdziałania w grupie poprzez gry zespołowe.

Prowadzone są także zajęcia rytmiczne. Tworzymy układy choreograficzne do muzyki. Traktujemy taniec jako formę terapii dla każdego rodzaju schorzeń. Na zajęciach grupowych podopieczni mają również zajęcia z muzykoterapii (przygotowanie do konkursów, imprez integracyjnych, relaksacja i wiele wiele innych).

Cele i zadania rehabilitacji, czyli poco to robimy i w jaki sposób

  • Uaktywnienie fizyczne – bo ruch to zdrowie
  • Wzmocnienie wszystkich mięśni – bo chcemy być sprawni i zwinni 
  • Zwiększenie ruchomości wszystkich stawów – żeby machać i kopać
  • Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała – bo często się garbimy
  • Rozciągnięcie mięsni przykurczonych – żeby móc poradzić sobie z dosięgnięciem do najwyższej półki
  • Podniesienie ogólnej sprawności fizycznej – bo to pomoże nam lepiej funkcjonować
  • Poprawa koordynacji – bo mamy problemy z synchronizacją rąk i nóg na raz
  • Poprawa i zniesienie wyrobionych złych nawyków – choć trudno nam się ich pozbyć
  • Redukcja nadwagi– bo lubimy jeść, oj lubimy!
  • Kształtowanie prawidłowej postawy ciała – garbimy się, koślawimy i krzywimy
  • Utrzymanie i wzmocnienie siły mięśniowej – choć niekoniecznie zrobić z nas atletów. 

Warsztat uczestniczy, co roku w wielu imprezach i zawodach sportowych. Udział w takich imprezach jest ważnym elementem prowadzonej rehabilitacji ruchowej naszych Uczestników.

Rokrocznie w maju bierzemy udział w Lekkoatletycznej Wiośnie – integracyjnych zawodach sportowych- organizowanych przez Szkołę Podstawową nr 8 w Trzebini. 

Jesienią zawsze bierzemy udział w „Zakręconej Spartakiadzie” w Międzyośrodkowych Zawodach w Suszcu. Ze względu na różnorodny charakter przeprowadzanych konkurencji, zawody cieszą się dużym zainteresowaniem i uznaniem biorących w nich udział Uczestników. 

Wieloletnią tradycją cieszy się u nas organizowany corocznie przez Urząd Miasta Trzebiński Bieg Trzeźwości. Biegamy w nim co roku udowadniając, że „Oznaką mądrości jest życie w trzeźwości”.

Rokrocznie w październiku bierzemy udział w Ogólnopolskim Mityngu Pływackim Osób Niepełnosprawnych im. Krzysztofa Brzęczka w Chrzanowie. Przygotowania do zawodów zajmują nam cały rok, ale efekty widać na podium zwycięzców!

Pracownia Stolarska

W ramach zajęć terapeutycznych w pracowni stolarskiej prowadzone są zajęcia kształcące i doskonalące umiejętności o charakterze stolarskim; cięcie, szlifowanie, struganie, dłutowanie, pilnikowanie, tarnikowanie, wiercenie, wkręcanie, przybijanie, różnego rodzaju połączenia stolarskie, klejenie, wykańczanie powierzchni /malowanie, lakierowanie, bejcowanie, impregnowanie, zajęcia z użyciem elektronarzędzi: cięcie, wyrzynanie, struganie, wiercenie, szlifowanie, opalanie, frezowanie. 

Podczas zajęć terapeutycznych w pracowni stolarskiej wykonuje się: pomoce do zajęć manualnych (klocki drewniane, układanki drewniane), ramki do obrazków i zdjęć, suchy basen w świetlicy, drewniane kobyłki, zabawki (konik na biegunach, pociąg i autka), różnego rodzaju wieszaki i wieszaczki, tacki kuchenne, deski do krojenia, podkładki korkowe pod talerze, podest drewniany do piwnicy, budki dla szpaków, stojaki na choinki, pufy do siedzenia, łopaty do odśnieżania, prace konserwatorskie na terenie WTZ. Tematyka wykonywanych prac opracowywana była min. zgodnie z propozycjami uczestników, wykorzystywano ich pomysłowość i inwencję. Rodzaje wykonywanych prac i wybór techniki jest uzależniony od posiadanych przez poszczególnych uczestników umiejętności, sprawności i osobistych predyspozycji psychofizycznych.

Podczas zajęć stosuje się stałe etapy pracy: założenie odzieży ochronnej, przypomnienie przepisów BHP, przygotowanie stanowiska pracy, instruktaż /słowny, praktyczny/, praca indywidualna, grupowa lub zespołowa, przerwa w pracy / na drugie śniadanie, praca indywidualna, grupowa lub zespołowa, porządkowanie stanowiska pracy i całej pracowni, wspólne omawianie wykonywanych przez uczestników prac i czynności, ocena pracy i uzupełnianie książki pracy uczestnika.

Prace wykonywane w ramach terapii zajęciowej w pracowni stolarskiej prezentowane są na wystawach prac, sprzedawane na kiermaszach świątecznych i wykorzystywane do dekoracji pomieszczeń warsztatowych. Ponadto dodatkowo pracownia stolarska uczestniczy w pracach porządkowych i konserwatorskich i remontowych na terenie budynku WTZ, a także w cięższych pracach ogrodniczych.

Pracownia Plastyczna

W zajęciach pracowni plastycznej dzień pracy rozpoczyna się zwykle od zaplanowania czynności, omówienia ich (wraz z przykładami, pokazem i pogadanką). Stopień trudności i zaawansowania prac jest uzależniony od indywidualnych umiejętności każdego uczestnika. Prace wykonywane są różnymi technikami; kredki, farby akrylowe, pastele suche, farby akwarelowe, różne techniki z zakresu papieroplastyki, malowanie na szkle i ceramice, technika decoupage, oraz elementy ceramiki artystycznej. 

W pracowni plastycznej stale wykonuje się następujące czynności i prace; przygotowanie stanowiska pracy, założenie odzieży ochronnej, dobranie odpowiednich narzędzi (kredki, farby, nożyczki itp.), stałe utrwalanie znajomości kolorów i ich pochodnych, posługiwanie się ołówkiem i nauka techniki szkicowania, szkicowanie obiektów i kompozycji w terenie, rozrabianie farb i tworzenie kolorów, zamalowywanie dużych powierzchni, konturów, małych elementów, ram, odrysowywanie szablonów, powielanie za pomocą kalki, rozrabianie gipsu i technika odlewania, nauka i utrwalanie techniki malowania na szkle (farby witrażowe, reliefy), wyrabianie mas plastycznych (glina, masa solna, masa papierowa, plastelina), wykonywanie dekoracji świątecznych i okazjonalnych oraz kartek okolicznościowych (z użyciem różnych technik), ceramika artystyczna (lepienie z gliny, odlewanie z masy lejnej, szkliwienie, wypalanie, prace na kole garncarskim), stałe i aktywne kształtowanie umiejętności obserwacji, porządkowanie stanowiska pracy, dbałość o narzędzia i materiały, wdrażanie do ekonomicznego wykorzystywania materiałów do terapii.

Do swoich osiągnięć pracownia plastyczna może zaliczyć udział w konkursach plastycznych: „Wielkanocne Spotkanie z Tradycją”; w konkursie na najładniejszą pisankę wielkanocną, „Jestem na olimpiadzie” w AWF Kraków, VII Międzynarodowe Biennale Sztuk Plastycznych Osób Niepełnosprawnych w Krakowie (prezentowaliśmy tam prace 9 naszych uczestników) i wyróżnienie na nim pracy Tomasza Besztochy, „Jak wyobrażam sobie swoją rolę w dorosłym życiu” PFRON, rokroczny udział w przygotowaniu kalendarza przez Fundację im. Brata Alberta, wystawa prac pt. „Twój Brat Niepełnosprawny” w oddziale Muzeum Chrzanowa Dom Urbańczyka, wystawa prac na konkursie twórczości osób niepełnosprawnych podczas Albertiany, przedświąteczne kiermasze prac, wystawa prac uczestników w Dworze Zieleniewskich w Trzebini i wiele innych.

 

Pracownia rzemiosł różnych

Podczas zajęć w pracowni rzemiosł różnych wykorzystuje się różnorodne formy pracy: malowanie, klejenie, lepienie, posługiwanie się prostymi narzędziami (piłą ręczną, młotkiem, pilnikiem), precyzyjne wycinanie kształtów wyrzynarką elektryczną w desce, odlewanie form, odlewanie świec i in. Zajęcia w pracowni charakteryzują się dużą różnorodności pod względem stosowanych technik Sposób prowadzenia zajęć sprzyja utrwalania i systematyzowaniu zasad BHP, które to są wykorzystywane także w codziennym życiu uczestnika; pozwalając mu skutecznie chronić się przed uszkodzeniami.

Wykonywane w pracowni rzemiosł – różnych prace nie mają szablonu i są niepowtarzalne oraz mają swą wymowę i oryginalność.

Pracownia Ogrodnicza

W pracowni ogrodniczej prowadzi się dwa rodzaje zajęć (w zależności od pory roku); w ogrodzie i w pomieszczeniach warsztatowych. Zajęcia w pracowni obejmują: pielęgnację i przesadzanie roślin pokojowych, wykonywanie palm i stroików wielkanocnych, wykonywanie stroików bożonarodzeniowych, kompozycje z suszu egzotycznego i sizalu (bukiety, kosze), hodowla; rybek akwariowych, żółwia, prace wikliniarskie /wyplatanie koszyków, płotków i ozdób z wikliny/.
Zajęcia w ogrodzie, wykonywane sezonowo od wiosny do jesieni, obejmują swym zakresem: prace porządkowe w ogrodzie (grabienie liści, składowanie ich na kompoście, zamiatanie, przycinanie zmarzniętych części roślin), pielęgnację ogródka skalnego (przycinanie zmarzniętych roślin, obsypywanie torfem, nawożenie, sadzenie roślin, sianie kwiatów, plewienie, podlewanie), pielęgnacja trawników (koszenie trawy, nawożenie, podlewanie), pielęgnacja wrzosowiska (przycinanie zmarzniętych pędów i przekwitłych kwiatów, nawożenie, obsypywanie korą, podlewanie), porządki wokół budynku WTZ (usuwanie zbędnych gałęzi, przycinanie odrostów, wyrównywanie ziemi, spryskiwanie chwastów, sprzątanie śmieci, ), pielęgnacja rabat (sianie nasion, pikowanie sadzonek, nawożenie, podlewanie, plewienie), pielęgnacja uprawy wikliny (plewienie uprawy, podlewanie, nawożenie, zbieranie), wycieczki krótkotrwałe i dłuższe zajęcia w terenie (poznawanie roślin, zbiór materiału roślinnego do suszenia).